Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

Παροιμίες ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (ΣΥΖΥΓΟΙ - ΓΟΝΕΙΣ - ΠΑΙΔΙΑ - ΑΔΕΡΦΙΑ - ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ)


Παροιμίες
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (ΣΥΖΥΓΟΙ - ΓΟΝΕΙΣ - ΠΑΙΔΙΑ - ΑΔΕΡΦΙΑ - ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ)

Αβάσταχτο κακό της πεθεράς η γκρίνια.
[Ελληνική]
Αδέρφια ενωμένα, σπίτια ευτυχισμένα.
[Ελληνική]
Αδέρφια χωρίς αγάπη δέντρα χωρίς φύλλα.
[Ελληνική]
Αδερφός δεν τρέφει αδερφό, μ’ αλίμονο σ’ όποιον δεν έχει.
[Ελληνική]
Αδερφός τ’ αδερφού βοήθεια.
[Ελληνική]
Άκουε τον πατέρα σου κι ορμήνευε το γιο σου.
[Ελληνική]
Άλλα λέει η θεια μου, άλλα ακούν τ’ αυτιά μου… (ασυνεννοησία)
[Ελληνική]
Αν δεν κλάψει το μωρό, δεν το ταΐζει η μάνα.
[Ελληνική]
Αν μ’ αγαπά ο άντρας μου, της μοίρας μου έχω χάρη.
[Ελληνική]
Αν τους γονείς σου δεν τιμάς, ποιος θα τιμήσει εσένα;
[Ελληνική]
Αντάμα κουβεντιάζουμε και χώρια ακούμε…
[Ελληνική]
Από μάνα ορφανεύουν τα παιδιά.
[Ελληνική]
Απ’ αγκάθι βγαίνει ρόδο κι από ρόδο βγαίνει αγκάθι.
[Ελληνική]
Απ’ όλα τα λαλούμενα
κάλλιο χτυπά η καμπάνα.
Απ’ όλα τα μυρωδικά,
κάλλιο μυρίζει η μάνα.
[Ελληνική]
Απ’ τη λεχώνα ως τη μαμή, άφαντο εγίνη το παιδί… (κάτι χάθηκε)
[Ελληνική]
Ας είναι πολύ το γένος μου κι ας με μισεί ο κόσμος.
[Ελληνική]
Αυτός που δεν έχει παιδιά, δε γνώρισε τι θα πει αγάπη.
[Ελληνική]
Δεν τον ξέρει ούτε η μάνα του… (Άσημος- άγνωστος)
[Ελληνική]
Δυο αδέρφια μάλωναν και δυο τρελοί χαιρόντουσαν… (Χαίρονταν)
[Ελληνική]
Είναι σοφό το παιδί, που κατανόησε τον πατέρα του.
[Ελληνική]
Έλα παππούλη μου, να σου δείξω τ’ αμπελοχώραφά σου… (Επίδειξη γνώσεων)
[Ελληνική]
Ένας άντρας ανάμεσα σε παιδιά θα μείνει για πολύ παιδί. Ένα παιδί ανάμεσα σε άντρες θα γίνει γρήγορα άντρας…
[Ελληνική]
Ευχή γονέων έπαρε και στο βουνό περπάτει….
[Ελληνική]
Ευχή γονιών αγόραζε και στο βουνό ανέβα…
[Ελληνική]
Η αδερφή τον αδερφό χρυσό σταυρό τον έχει.
[Ελληνική]
Η γυναίκα του στραβού για ποιον στολίζεται;
[Ελληνική]
Η ευχή γονέων χτίζει παλάτια.
[Ελληνική]
Η μάνα είναι αγέννητη και μια φορά γεννιέται.
[Ελληνική]
Η μάνα είναι γλυκό κρασί, νόστιμο παξιμάδι. Εκείνος που το πίνει μεθά, εκείνος που το τρώει δε χορταίνει…
[Ελληνική]
Η μάνα φίδι γέννησε και το λυπήθηκε…
[Ελληνική]
Η πεθερά κι από ζάχαρη αν είναι, πάντα πικρή είναι.
[Ελληνική]
Η πιο γλυκιά αγκαλιά είναι η μητρική.
[Ελληνική]
Η… πού ’χει άντρα και παιδί στο χορό μην κατεβεί. (Έχει υποχρεώσεις και δεν προλαβαίνει.)
[Ελληνική]
Θυμήσου τα δικά σου και συγχώρα τα παιδιά σου.
[Ελληνική]
Καμιά μάνα δεν είναι τόσο εξαχρειωμένη, που να μη θέλει τα παιδιά της να είναι καλά.
[Ελληνική]
Κατά μάνα κατά κύρη (τάτα) κατά γιο και θυγατέρα. (συγγενικές ομοιότητες)
[Ελληνική]
Κατά το μαστρο-Γιάννη και τα κοπέλια του.
[Ελληνική]
Καταριέμαι το παιδί μου, μα αν πεις «αμήν», σε πνίγω!
[Ελληνική]
Κι η γύφτισσα το γυφτάκι, ασπρουδέλι το φωνάζει…
[Ελληνική]
Κλάψε με μάνα μου, κλάψε με με ήλιο με φεγγάρι… (κακό)
[Ελληνική]
Κόρη μου κατά τον άντρα σου να σειέται κι η ποδιά σου. (Οικονομικές δυνατότητες)
[Ελληνική]
Κούνια που σε κούναγε…
[Ελληνική]
Κρέμασε τον αδερφό μου, γιατί εγώ ζαλίζομαι…
[Ελληνική]
Λίγα απ’ όλα και πολλά , τα βολεύουν μια χαρά νοικοκύρης και κυρά.
[Ελληνική]
Μακριά ο αδερφός και σιμά ο γείτονας…
[Ελληνική]
Μάνα είναι μόνο μία!
[Ελληνική]
Μας παίζουν τις κουμπάρες… (Μας κοροϊδεύουν)
[Ελληνική]
Μας πέρασε γενεές δεκατέσσερις… (έβρισε όλο το σόι)
[Ελληνική]
Με τους δικούς σου (τους συγγενείς σου) φάε, πιες κι αλισβερίσι μην κάνεις…
[Ελληνική]
Με τους δικούς σου φάε, πιες και με τον ξένο χωρατέψου…
[Ελληνική]
Μην κλοτσάς τα γονικά σου, θα το βρεις απ’ τα παιδιά σου.
[Ελληνική]
Μήτε τ’ αντρόγυνα χολή μήτε τ’ αδέρφια μάχη…
[Ελληνική]
Μονάχα η μητέρα ξέρει αν το παιδί είναι του πατέρα…
[Ελληνική]
Να με κρατάει η μάνα μου κι ας με κρατεί στ’ αγκάθια.
[Ελληνική]
Να τρώει η μάνα και του παιδιού να μη δίνει… (νόστιμο)
[Ελληνική]
Να ’χαν τ’ αντρόγυνα χολή, τ’ αδέρφια να ’χαν μάχη,
ο κόσμος θα εχάλαγε και θα γινόταν στάχτη.
[Ελληνική]
Ξέρει η μάνα μου να κάνει (φτιάχνει) πίτα, μα δεν έχει αλεύρι… (Οικονομικές δυσκολίες)
[Ελληνική]
Ξεχνά η γρουσούζα η πεθερά, πως ήταν νύφη μια φορά….
[Ελληνική]
Ο αδερφός θέλει η αδερφή του να ’ναι πλούσια παρά να την κάνει αυτός.
[Ελληνική]
Ο αδερφός μου κι εγώ ενάντια στον ξάδερφό μου κι οι τρεις μαζί ενάντια στον ξένο… (Το αίμα νερό δε γίνεται…Συγγενική αλληλεγγύη)
[Ελληνική]
Ο αδερφός την αδερφή…τίποτα δεν την έχει…
[Ελληνική]
Ο άρχοντας με την αρχοντιά του κι ο φτωχός με τα παιδιά του.
[Ελληνική]
Ο γονιός δέκα παιδιά τα τρέφει. Δέκα παιδιά έναν γονιό δε μπορούν να τον θρέψουν.
[Ελληνική]
Ο κανακάρης μου… (Αγαπημένο- χαϊδεμένο παιδί)
[Ελληνική]
Ο χωρισμός είναι κακός κι αντάμα δε χωράμε…
[Ελληνική]
Ό,τι έχω εμπρός μου, το λέω του ανδρός μου. (ειλικρίνεια)
[Ελληνική]
Ό,τι κάνεις των γονιών σου, είναι όφελος δικό σου.
[Ελληνική]
Οι ευχές γονέων χτίζουν τα θεμέλια του οίκου.
[Ελληνική]
Οι πολλές οι μαμές βγάζουν το παιδί κουλό… (ή στραβό)
[Ελληνική]
Όλα τα δάχτυλα δεν είναι ίδια. (Οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί)
[Ελληνική]
Όμορφος στην κούνια, άσχημος στο παραθύρι..
[Ελληνική]
Όποιος είναι καλός γιος για τους γονείς του, θα’ ναι και καλός σύζυγος για τη γυναίκα του.
[Ελληνική]
Όποιος έχει γυναίκα και παιδί δε μπορεί να κάθεται με τα δάχτυλα στο στόμα.
[Ελληνική]
Όποιος έχει νονό, τρώει κουλούρι… (προστάτες)
[Ελληνική]
Όποιος λυπάται το ραβδί, χάνει το παιδί του…
[Ελληνική]
Όποιος πικραίνει τους γονείς, παραγωνιά καθίζει….
[Ελληνική]
Όσα σκεπάζει ο ουρανός, τόσα σκεπάζει η μάνα…
[Ελληνική]
Όταν σε βλέπω κουμπάρε μου σε θυμάμαι.
[Ελληνική]
Ούτε άντρας δίχως σπίτι ούτε σπίτι δίχως άντρα…
[Ελληνική]
Όψιμος γιος δε θα γνωρίσει πατέρα…
[Ελληνική]
Παιδιά παιδέματα…
[Ελληνική]
Πάντρεψες το παιδί σου; Γείτονα και μακρογείτονα!
[Ελληνική]
Ποιο δάχτυλο θα κόψεις και δε θα πονέσει; (Η μάνα αγαπά όλα τα παιδιά το ίδιο)
[Ελληνική]
Πολλά παιδιά και λίγο ψωμί είναι μια οδυνηρή ευχαρίστηση…
[Ελληνική]
Πολλά παιδιά πολλές έγνοιες.
[Ελληνική]
Πολλοί συγγενείς λίγοι λίγοι…
[Ελληνική]
Σόι πάει το βασίλειο… (οικογενειακά ελαττώματα ή προτερήματα)
[Ελληνική]
Σπίτι χωρίς παιδιά είναι κλήμα χωρίς σταφύλια.
[Ελληνική]
Στην ένωση είναι δύναμη και στο γκρεμό λαχτάρα… (τα αδέρφια)
[Ελληνική]
Στο σπίτι ο πατέρας είναι η τάξη, η μητέρα η αγάπη και το παιδί η χαρά.
[Ελληνική]
Τα παιδιά είναι ο καθρέφτης των γονιών.
[Ελληνική]
Τα παιδιά είναι ο πλούτος των φτωχών…
[Ελληνική]
Τα παιδιά μεγαλώνουν τις φροντίδες της ζωής και μετριάζουν τη θύμηση του θανάτου.
[Ελληνική]
Τα παιδιά που αργούν να ’ρθουν στον κόσμο, ορφανεύουν γρήγορα…
[Ελληνική]
Τα πάνε μέλι γάλα…
[Ελληνική]
Της γειτόνισσας ο γιος είναι λαδοποντικός.
[Ελληνική]
Της καλομάνας το παιδί το πρώτο είναι κορίτσι…
[Ελληνική]
Το δικό μου το παιδί είναι όμορφο πολύ.
[Ελληνική]
Το παιδί ακόμα δε γεννήθηκε και η σκούφια του αγοράστηκε. (βιασύνη)
[Ελληνική]
Τον αδερφό σου αγάπαγε κι όχι το μερτικό του (το μερίδιό του).
[Ελληνική]
Τον άντρα μου θωρούνε και μένανε τιμούνε… (άξιος)
[Ελληνική]
Του παιδιού μου το παιδί, δυο φορές παιδί μου.
[Ελληνική]
Του φοβητσιάρη η μάνα δεν έκλαψε ποτέ. (Για ποιο λόγο;)
[Ελληνική]
Τώρα που σε είδα άντρα μου σε θυμήθηκα.
[Ελληνική]
Τ’ αδέρφια όταν σμίγουνε, τριαντάφυλλα ανθισμένα.
[Ελληνική]
Τ’ αδέρφια σχίζουν τα βουνά και δέντρα ξεριζώνουν.
[Ελληνική]
Τ’ αδέρφια σχίζουν τα βουνά κι οι αδερφές τους κάμπους… (για να συναντηθούν)
[Ελληνική]
Χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα… (Συνωστισμός - σύγχυση)
[Ελληνική]

Δεν υπάρχουν σχόλια: